Blog,  Kariera

„Ucieknijmy od tego…”

Oceny, oceny i jeszcze raz oceny. Wielu nauczycieli innowatorów poszukuje rozwiązań mających
na celu jeszcze bardziej efektywne podejście do nauczania swojego przedmiotu.
W dobie globalizacji i postępu technologicznego my – nauczyciele mamy sporo możliwości, aby
spróbować uciec od tego, co demotywuje i ogranicza kreatywność ucznia.

W ostatnim czasie przeprowadziłem anonimową ankietę w jednej z klas technikum, gdzie uczę
języka angielskiego od dwóch lat. Wiem, że uczniowie udzielili szczerych odpowiedzi, gdyż
najważniejszym podejściem jest zrozumieć ucznia i jego potrzeby oraz odpowiednia komunikacja
oparta na zaufaniu i wzajemnym szacunku.

Pytanie ankietowe skierowane do uczniów brzmiało: „Nowoczesna edukacja, czyli…”.
100% respondentów bez zastanowienia wymieniła mniejszą liczbę sprawdzianów/testów, czy
kartkówek, odejście od tradycyjnych ocen cyfrowych, a w zamian za to więcej ciekawych lekcji,
wyjazdów edukacyjnych oraz zastosowanie punktów czy procentów zamiast ocen cyfrowych.
Analizując odpowiedzi uczniów da się zauważyć, że młodzież jest przemęczona tradycyjnym
sposobem oceniania oraz sposobem prowadzenia zajęć.

Co więcej, nowoczesne podejście do edukacji poprzez stosowanie nowoczesnych technologii,
udzielanie systematycznej informacji zwrotnej, ocenianie kształtujące, czy zmiana sposobów
prowadzenia zajęć na bardziej kreatywny ma wiele zalet, takie jak indywidualizacja oceniania,
mająca na celu dostosowanie metod, technik i form pracy. Istotnym elementem jest również objęcie
pomocą uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, gdyż niestety, poprzez tradycyjną formę
czasami zapominamy o tych uczniach.

Nowoczesna edukacja, czyli aktywna i dynamiczna nauka – to uczniowie są najważniejszym
elementem lekcji, ich zaangażowanie i wkład w lekcje powinien być widoczny.
Nauczyciele mają dostęp do wielu platform edukacyjnych proponowanych przed wydawnictwa,
Kuratoria Oświaty, czy Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli, dobra lekcja to taka, gdzie nie
realizujemy podręcznika, gdyż podręcznik stanowi pomoc dla nauczyciela, warto przypomnieć, iż
najważniejsze zadania, cele i wymagania edukacyjne należy realizować z podstawy programowej
danego przedmiotu. Co więcej, Internet daje nam mnóstwo ciekawych wskazówek, pomysłów
i materiałów, które mogą być wykorzystane podczas zajęć.

Stosowanie nowoczesnych narzędzi nie tylko oszczędza czas nauczyciela i ucznia, ale również
kształtuje umiejętności cyfrowe uczniów i podstawowe kompetencje kluczowe – językowe,
rozumienia i tworzenia informacji oraz świadomości i ekspresji kulturalnej i wiele innych, gdyż
wszystko zależy od specyfiki przedmiotu.

Kolejnym istotnym elementem jest współpraca opierająca się na informacji zwrotnej, odpowiedniej
komunikacji oraz ocenie koleżeńskiej, wiele mówi się o ocenianiu kształtującym, które ma
pozytywny wpływ na rozwój uczniów. Uczeń powinien wyrażać siebie, swoje zdanie i mieć prawo
do swojej opinii, dzięki temu przygotowujemy uczniów do zmieniającego się świata,
przygotowujemy ich do wyzwań XXI wieku oraz wymagań na rynku pracy.
Podsumowując, mówiąc głosem uczniów, ucieknijmy od tego, co demotywujące, ograniczające
kreatywność i pasje uczniów. Postawmy na kształtowanie umiejętności praktycznych,
obywatelskich, sięgajmy po to, co przygotował dla nas zmieniający się świat.
Dzięki współpracy, wymianie doświadczeń i wspólnemu działaniu, zdziałamy cuda.

Artykuł metodyczny
mgr Dominik Muchajer
Wydawnictwo Poznańskiej Akademii Medycznej im. Księcia Mieszka I w Poznaniu „Puls Uczelni”

6
0